
Orbán Viktor miniszterelnök 2002 februárjában Bostonban vette át a Tufts Egyetem díszdoktori címét. Az útra bérelt különgép 32 (az azóta bekövetkezett inflációval korrigált, mai áron 43) millió Ft-ba került. A miniszterelnök hazaérkezése előtt a repülőtéren Tóbiás József, az MSZP elnökségi tagja tartott sajtótájékoztatót, ahol azt mondta: „ha felnézünk az égre, látjuk, hogy néhány perc múlva megérkezik nyolc darab inkubátor, három homokágy, öt lélegeztetőgép és egy ultrahang-berendezés, amelyre a Heim Pál-kórháznak tíz éve szüksége lenne”. Borókai Gábor kormányszóvivő szerint azért volt szükség különgépre, mert menetrendszerinti járatokkal nem tudták megoldani az utat. Felvetette, hogy (ó, a plebejus politika meghirdetése előtti, boldog idők) érdemes lenne elgondolkodni egy kormánygép beszerzésén.
Elég lehangoló ez a kicsinyes, álszent és teszkógazdaságos attitűd, amivel a fenti esetben az aktuális ellenzék támadta/támadja a kormányt. A NATO-csúcs egyértelműen hivatalos út, Orbán díszdoktori-átvétele kevésbé egyértelműen, de szerintem még így is bőven belefér a hivatalos kategóriába, hiszen a címet Orbán Viktor nem jogászi teljesítményéért kapta, hanem Magyarország miniszterelnökeként (plusz díszvacsora amerikai döntéshozókkal).
Az nem kérdés, hogy Orbán 2002-es útja komoly politikai hiba volt, kitűnően beleillett a szocialisták Fidesz-ellenes irigység- és indulat-kampányába. De szerintem nem olyan felháborító flancolás, ha egy ország különgépen utaztatja elsószámú vezetőit: kölcsönöz némi tekintélyt. Nem véletlen, hogy a költségeikre amúgy ugyancsak odafigyelő, nagy cégek vezetői sem olcsó autókkal érkeznek a tárgyalásaikra, bármennyire költséghatékony is lenne.
Vagy ha már ócsítunk, akkor csináljuk komolyan: a kormánydelegációk utazzanak fapadossal, jó előre lefoglalt jegyekkel. Csonka-Magyarország nem ország, fapados Magyarország mennyország!
Az utolsó 100 komment: